Hej på er,
Nu var det längesedan vi skrev något här. Det har hänt mycket hos både mig och Anna vilket gjort att vi inte haft möjlighet att skriva så mycket här. Anna brottas fortfarande med någon form av magsjuka från hell och även här hos mig har vi varit sjuka i omgångar. Som ni säkert märkt så blev därför avsnitt 21 försenat men kom äntligen ut i måndags.
Trots massa sjukdomar har jag hunnit med att tävla två helger i rad. 3 starter har det blivit, med två olika hästar. Den 6/6 startade jag den nya hästen Maggan för första gången. Vi började med en LB:1. Jag var hyfsat nöjd med prestationen, hon har ju inte varit ute mycket och det var extremt rörigt på framridningen så jag tycket hon var väldigt duktig som klarade av att hålla sig på mattan. Det finns otroligt mycket fint att plocka fram i den hästen och mycket tryck i bakbenen vilket känns jätte kul.
Baserat på känslan från tävling är prio att fortsätta jobba med rakriktning, att lösgöra henne i sidorna och att få kontroll på bogarna. Som ni märker är det tre grejer som hänger ihop. Maggan behöver också träna på att få ett tätare flöde av information från mig och att vara mer "på" hjälperna. Hon måste tex kunna göra 3-4 fattningar på en långsida med bibehållen form och kontakt. Hon behöver klara av att lägga en volt direkt efter en hörnpassering och sen komma ut på spåret och bli rak direkt. Så lite basic grejer helt enkelt. I helgen kommer Paulinda, jag hoppas på mycket bra tips och övningar från henne. Resultaten med Maggan blev:
6/6 LB:1 65,1%
11/6 LB:3 65,3%
Nästa start blir 3/7 då siktar jag på en 70%-runda!
Helge startade en LA:3 12/6 på Grevagården. Jag hade inte några höga förväntningar på den här starten. Efter sista tävlingen, som ju var allt annat än kul, har han fått 3 veckors aktiv vila. Han har ridits ut, tömkörts och småhoppats lite. Veckan innan tävling red jag två ordentliga pass och då kändes han pigg och glad men var ganska springig och lite övertaggad. Jag tänkte ett starten på Greva fick bli lite som en träning. Det gick mycket bättre än jag förväntat mig! Vi lyckades skramla ihop 68,3% och genomförde programmet utan några större missar. Det som drog ner procenten var framförallt att han inte gjorde några bra länkningar utan blev lite väl springig. Detta är ett vanligt återkommande problem när han har vilat så inget jag är orolig för inför kommande starter. Snarare tycker jag att han har blivit bättre och säkrare i länkningarna för varje vecka under våren. Detta har alltid varit hans svåraste moment då han ju själv gärna kulle gå i ständig piaff om han fick bestämma. Nu börjar han dock hitta balansen och lösgjordheten i ryggen och då kommer mer påskjut bakifrån som ett brev på posten. Ska bli jätte spännande och se hur han utvecklas nu i höst. "Kissproblemen"
har inte återkommit något efter katastrofhelgen i Borås så jag vågar hoppas att det endast kommer finnas med som ett obehagligt minne framöver.
Här är lite kort från debuten med Maggan AKA fetknopp :P
Idag blir det utritt med både Maggan och Helge. I morgon blir det låg hoppning på schemat och sen väntar ett dressyrpass var inför helgens Paulinda träningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar