Håller just nu på att koka kaffe, packa inspelningsutrustningen och förbereda inför dagens möte med tömkörningsgurun Anders Eriksson. Vi har verkligen sett fram emot att få mjölka Anders på massa kunskap och inspiration. Känns super att vi också har hunnit sätta oss in lite mer i våra nya mikrofoner. Tror och hoppas verkligen att ni kommer märka stor skillnad på ljudkvaliten!
Återkommer senare under dagen med lite bilder och intryck från dagen.
Ha en grym fredag!
Välkommen till Hästsnacks egna blogg. Vi som ligger bakom Hästsnack heter Emelie Espegren och Anna Nord. På den här bloggen kan du följa med oss på vår resa med Podden. Vi kommer dela med oss av bilder och tankar från möten med experter, elit ryttare, tränare och veterinärer men du kommer också få hänga med oss i vår vardag med träningar, tävling och allt som har med våra hästar att göra.
torsdag 31 mars 2016
måndag 28 mars 2016
En milstolpe i vårt podcastande!
I helgen har vi passerat ännu en milstolpe i vårt podcastande. Vi har nått 50.000-gränsen. Vi har i skrivande stund haft drygt 52.000 nedladdningar och streamningar :). Det känns otroligt kul att så många vill lyssna på oss och vi ser fram emot ny månad och nya möjligheter. I morgon släpper vi avsnitt 14 med Carl Hedin och under veckan kommer vi träffa både Anders Eriksson och Paulinda Friberg. Helt klart en kul vecka vi går in i!
söndag 27 mars 2016
Inget meeting i maj :(
Jag har tänkt att meetinget i Borås i maj skulle vara det perfekta första meetinget för Helge. Den här tävlingen brukar vara väldigt populär så jag visste att det gällde att vara med direkt när dom öppnade för anmälan. Anmälningstiden startade i går kl 18.00 och för att vara säker på att hinna med att anmäla hade jag satt mobilens larm på 17.50. Dessvärre befann jag mig mitt ute i skogen med mamma och pappas hund när larmet gick och hade noll teckning på mobilen. Skyndade hem och loggade in i Tdb 18.30. Då var alla uppstallningsplatser slut och några klasser redan fulla =(. Med risk för att alla klasser skulle bli fulla, loggade jag ut och var tvungen att utarbeta en ny plan för vilka klasser jag skulle rida.
Då man var tvungen att betala samtidigt som anmälan vågar jag inte chansa på att anmäla till alla dagarna eftersom alla boxblatser var slut. Jag kunde givetvis chansat och tänkt att några säkert stryker sig och att jag därför skulle få boxplats men om det inte blir så känns det som ett hopplöst projekt att sitta och åka 4 timmar varje dag i 4 dagar. Så jag tog det säkra före det osäkra och anmälde bara till två dagar.
Planen var: Så här blev det:
Tor: Lb:2 Lb:2, reserv La:3
Fre: Lb:3, La:3 Inget
Lör: La:4 Inget
Sön:La:3 La:3
Meetingdebuten får helt enkelt bli en annan gång. Sjukt att det är sådant tryck på tävlingarna! Tredje gången i år som jag hamnar som reserv trots att jag försökt vara ute i god tid.
Då man var tvungen att betala samtidigt som anmälan vågar jag inte chansa på att anmäla till alla dagarna eftersom alla boxblatser var slut. Jag kunde givetvis chansat och tänkt att några säkert stryker sig och att jag därför skulle få boxplats men om det inte blir så känns det som ett hopplöst projekt att sitta och åka 4 timmar varje dag i 4 dagar. Så jag tog det säkra före det osäkra och anmälde bara till två dagar.
Planen var: Så här blev det:
Tor: Lb:2 Lb:2, reserv La:3
Fre: Lb:3, La:3 Inget
Lör: La:4 Inget
Sön:La:3 La:3
Meetingdebuten får helt enkelt bli en annan gång. Sjukt att det är sådant tryck på tävlingarna! Tredje gången i år som jag hamnar som reserv trots att jag försökt vara ute i god tid.
lördag 26 mars 2016
På besök hos Carl Hedin
Igår var jag och Anna på besök hos Carl Hedin på Runestens Gård i närheten av Varberg. Wow!!! Vilket ställe! Helt fantastiskt fint, organiserat och välskött.
Vi startade vår road tripp i Skövde med att hämta upp våra nya mikrofoner. Känns jätte kul att äntligen kunna få riktigt bra ljud i avsnitten framöver. Dock är det alltid spännande när två ganska otekniska personer med noll förkunskaper ska försöka förstå sig på proffsutrustning på kort tid ;)
På vägen ner skulle vi alltså försöka fixa ihop utrustningen och köra några tester vilket kanske inte var den smartaste iden vi haft. Jag har otroligt lätt för att bli åksjuk och gårdagen bjöd inte på något undantag. Vi klarade oss, i alla fall, fram och möttes av en mycket pampig gård med stort, vackert stall, ridhus, utebana i storlek XXL, solarium och skrittmaskin.
Intervjun med Carl var intressant och inspirerande. Han är en väldigt spännande ryttare som lyckats kombinera sin passion för hästarna med en schyst afärrside och en gnutta nytänk. Carl sticker ut ur mängden av dressyrryttare just för att han verkar vara totalt orädd och ständigt bjuder på överraskningar. Ni kommer få lära känna Carl bättre på tisdag när avsnitt 14 kommer. Vi kan lova att det avsnittet kommer bli en rejäl motivations boost för många av er!
Vi startade vår road tripp i Skövde med att hämta upp våra nya mikrofoner. Känns jätte kul att äntligen kunna få riktigt bra ljud i avsnitten framöver. Dock är det alltid spännande när två ganska otekniska personer med noll förkunskaper ska försöka förstå sig på proffsutrustning på kort tid ;)
På vägen ner skulle vi alltså försöka fixa ihop utrustningen och köra några tester vilket kanske inte var den smartaste iden vi haft. Jag har otroligt lätt för att bli åksjuk och gårdagen bjöd inte på något undantag. Vi klarade oss, i alla fall, fram och möttes av en mycket pampig gård med stort, vackert stall, ridhus, utebana i storlek XXL, solarium och skrittmaskin.
Intervjun med Carl var intressant och inspirerande. Han är en väldigt spännande ryttare som lyckats kombinera sin passion för hästarna med en schyst afärrside och en gnutta nytänk. Carl sticker ut ur mängden av dressyrryttare just för att han verkar vara totalt orädd och ständigt bjuder på överraskningar. Ni kommer få lära känna Carl bättre på tisdag när avsnitt 14 kommer. Vi kan lova att det avsnittet kommer bli en rejäl motivations boost för många av er!
fredag 25 mars 2016
Träning del 2
Som Emelie skrev i inlägget innan så tränade vi här igår för Åsa Nyström. Hon har varit min tränare i 11 år nu. Jag red Florissa e. Floricello född 2012, jag har haft henne sedan november 2015. Hon är så himla fin men igår var hon lite seg i traven och jag fick inte den bjudningen och kontakten alltid som jag strävar efter, i galoppen blir hon mycket bättre. Hon ligger så bra med redan i utbildningen och gör allt och lite till som en fyraåring ska, skänkelvikningar, längningar i trav i galopp, lite förvänd galopp, det som saknas är mer styrka och kondition. Hon fick gå ett väldigt lätt pass då istället med mycket klapp och beröm. Hon fäller päls nu och då kan de bli lite trötta av det. Det blir mer uteritter framöver för att få fram lite mer egen bjudning i traven 😃
Gårdagens träning
Igår var det Åsa-träning. Vi red båda två och Anna skriver ett eget inlägg om sin träning snart =). För mig och Helge låg fokus på jobb i skolorna, både i traven och galoppen. Utöver det blev det mycket arbete med dom enkla bytena. Helge har en aktiv galopp och har lätt att samla sig men än så länge har han lite problem med att behålla energin in i övergången till skritt. Det blir liksom lite allt eller inget medan 50% skulle vara lagom. Styrketräning och repetition känns som receptet för att få perfekta enkla byten så det är bara att hänga i och fortsätta nöta jobbet med samling och övergångar. Det är så himla bra att träna för Åsa. Hon ser Helge som han verkligen är och är optimistisk men ändå konstruktiv. Jag har fått med mig många bra tips och tricks som redan gett resultat.
Helge vill gärna galoppera mer uppåt än framåt när han blir "för på". Så vi jobbar mycket med att fatta galoppen mer framåt. Här ser ni ett misslyckat försök!
Testade en ny rörelse igår, "galoppiaff" ;)
Testade en ny rörelse igår, "galoppiaff" ;)
Anna tar anteckningar och myser med mig och Helge =)
onsdag 23 mars 2016
Träningsdag
Idag har vi träning för Åsa Nyström som är B-tränare och GP ryttare. Hon kommer till Anna två gånger i månaden. Anna har tränat för Åsa länge och även stått uppstallad hos henne på vintrana, innan hon flyttade till egen gård. Vi är båda jätte nöjda med Åsas träningar. Hon läser hästarna fint och plockar fram avspända och lösgjorda hästar. Vi återkommer senare med mer från dagens träningar :).
Vi ser fram emot april och massa spännande möten!
I april kommer vår podd vara fullproppad med massa intressanta och spännande profiler. Klara är bland annat Paulinda Friberg, blivande OS-ryttare i dressyr, Anders Eriksson, tömkörningens egna guru, och Carl Hedin, talangfull dressyrryttare med ett mycket spännande träningsupplägg på sina hästar. Utöver dessa sjuuukt intressanta personer jobbar jag just nu på ytterligare en intervju. En av Sveriges största unghästutbildare och problemlösare. Några av er kan säker gissa vem? Idag kommer jag förhoppningsvis få ett svar och självklart hoppas vi på ett ja!
Vem vill du höra i podden? Kommentera gärna här eller skicka mail till hastsnack@outlook.com
Vem vill du höra i podden? Kommentera gärna här eller skicka mail till hastsnack@outlook.com
tisdag 22 mars 2016
Våndan inför röntgen
Detta är Top Score, född 2014 e. Luxus CML, ue. Tip-Top. Jag köpte henne i februari förra året från Emmelie Karlsson och Frödinge dressyr. Tanken är att hon ska bli min påläggskalv och jag tror mycket på henne om hon får förbli frisk och skadefri. Måste erkänna att jag föll direkt för denna donna! Otrolig utstrålning och så mild i sitt sätt. Att få starta helt från början med henne känns jätte kul och spännande. Även om jag har utbildat alla mina hästar från tidig ålder så har jag aldrig köpt ett föl tidigare. Det känns helt klart som ett extra ansvar, det kommer ju inte finnas någon annan än mig att skylla på om något skulle gå fel. Hittills känns hon dock mentalt starkare än alla tidigare hästar jag köpt så jag är inte speciellt orolig för hennes framtida utbildning och utveckling.
Nu närmar sig Topsis 2 års dag och jag tänkte sätta henne i lite "förskola". Lite korta promenader ute i skogen, löshoppning och bettillvänjning är några punkter som finns med på schemat i vår. Sen finns även några jobbigare punkter, bland annat en röntgen för att se så allt ser bra ut inför inridningen. Pratade med min grymma hovslagare igår och fick jag numret till Markus Tåbäck som har en mobil röntgen. Han kommer förmodligen i nästa vecka och röntgar henne här hemma. Känns väldigt skönt att slippa lasta och åka ända till Husaby med henne då det ju ändå är ca timman dit. Är bara så himla orolig att vi ska hitta något på plåtarna som inte är bra. Hon har varit lite smågallig i sina hasleder från och till så självklart målar jag upp värsta tänkbara senario i huvudet. Samtidigt vill jag hellre veta nu än dra ut på det och hitta något när hon är 5år och inte håller i ridningen. Ni får hålla tummarna för oss helt enkelt!
/Emelie
Stalltips
Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina stalltips, här är min älskade foder - och hagtavla. Den är lätt att ändra i och man ser tydligt vad varje häst ska äta och vilken hage de ska gå i. Jag gillar att ha ordning och reda i stallet 😊 Hästarna har även en massa frukt som snälla Lovisa tagit med sig. Nu ska jag ut igen och hålla en lektion sedan rida hästarna. Ha en bra dag allihopa 😃
//Anna
//Anna
måndag 21 mars 2016
Avsnitt 13 färdigklippt, kommer idag!
Så gött med ännu en fin vårdag! Har suttit ute i trädgården på mitt favorit "plugg och jobb ställe" i och redigerat klart. Alltid när jag sitter där kommer hästarna och håller mig sällskap. Då känner man sig lite extra tacksam och lycklig över att bo som man gör. Det är så härligt att titta upp från boken eller datorn och se sina bebisar och bästa vänner stå och vakta på en. Vill du lyssna på vår podd men är osäker på hur och var? Då kan du klicka på vår omslagsbild som ligger till vänster i fältet så kommer du direkt till vår poddsida. Nu är hovslagaren på ingång så det är bäst att släppa datorn nu och kila ut. /Emelie =)
söndag 20 mars 2016
Miljöträningen var skillnaden som gjorde skillnaden!!
Under 2015 var Helge redo att komma ut och tävla, i alla fall var det det jag trodde.
Det blev dock snabbt väldigt uppenbart att han inte alls var redo mentalt. När vi kom in på framridningen blev han superspänd, stod på stället och hoppade upp och ner. Det gick varken att lägga på ben eller ta tag i honom för då exploderade han uppåt. Så efter några tävlingar blev det väldigt tydligt att jag var tvungen att tänka till ordentligt kring upplägg av träning. En känslig och lite ängslig häst som samtidigt är ranghög är alltid en utmaning och Helge är inget undantag.
Planen blev att under trygga förhållanden successivt höja hans toleransnivå för "störande faktorer" och andra hästar. En gång i veckan låg fokus på miljöträning där han fick träffa paraplyer, presenningar, rida mellan tunnor och rida nära fladdrande plastpåsar. Några gånger slöt flera av tjejerna i stallet upp och vi byggde en hel bana full med "läskigheter". Det var super kul och jätte nyttigt! Träningen gav också helt fantastiska resultat. Från oridbar häst på tävling i början av 2015 till relativt ridbar häst som levererade flera 70% rundor i slutet av året! I avsnitt 1 av podden pratar vi med Maria som är ridande polis. Blir du sugen på att testa miljöträning med din häst så kan du låta dig inspireras av det avsnittet och av bilderna nedan.
lördag 19 mars 2016
Tävlingsskrock
Anna är fri från sådana knasigheter men jag har många egenheter i tävlingssammanhang. Detta trots att jag egentligen inte betraktar mig som en vidskeplig människa. Som ett exempel vill jag gärna låna med mig något till varje tävling. Det kan vara allt från en nummerlapp, ett spö eller ett par strumpor. Visst händer det ibland att jag inte har något lånat med mig och säkert går det lika bra sådana gånger men det känns lite extra bra när jag har med mig något lånat..
En annan märklig grej är att jag aldrig knoppar pannluggen på min häst. Jag knoppar alltid manen, men luggen får vara. Detta efter att det gått katastrofdåligt alla tre gånger jag valt att ha knopp i pannluggen på honom. Så nej till knopp i pannluggen för mig! Det känns skönt att veta att jag inte är ensam om detta med skrock och vidskepelse, jag är i gott sällskap av några av världens bästa idrottare!
fredag 18 mars 2016
Fredag och inspelning av avsnitt 13
Lite extra härligt med fredag när solen skiner och fåglarna kvittrar. Att det också är inspelning av ett nytt avsnitt av Hästsnack gör ju inte saken sämre! Tror att dagens avsnitt kommer får rubriken "Tävlingsdags". Idag var det inte svårt att fylla ut ett avsnitt, det blev över 1h och 20 min långt så får försöka kapa ner lite på materialet under klippningen. Vi är båda tävlingsmänniskor så att prata tävling är alltid kul!
Det händer mycket med podden just nu! Vi har snart haft 45.000 downloads, vilket känns jätte kul. Vi har fått ja från många häftiga profiler inom Svensk ridsport så våren och sommaren kommer bjuda på många godbitar. Just nu söker vi efter samarbetspartners och sponsorer till podden. Det blir många resor kors och tvärs i Sverige och behovet av en bättre uppsättning mikrofoner är påtagligt. Vi vill också dra igång lyssnartävlingar där vi hoppas kunna lotta ut schysta prylar till våra lyssnare och läsare. Det finns redan några intressenter så man kan kort och gott säga att det är en spännande tid vi går till mötes! Kul att ni vill hänga med på vår resa.
Det händer mycket med podden just nu! Vi har snart haft 45.000 downloads, vilket känns jätte kul. Vi har fått ja från många häftiga profiler inom Svensk ridsport så våren och sommaren kommer bjuda på många godbitar. Just nu söker vi efter samarbetspartners och sponsorer till podden. Det blir många resor kors och tvärs i Sverige och behovet av en bättre uppsättning mikrofoner är påtagligt. Vi vill också dra igång lyssnartävlingar där vi hoppas kunna lotta ut schysta prylar till våra lyssnare och läsare. Det finns redan några intressenter så man kan kort och gott säga att det är en spännande tid vi går till mötes! Kul att ni vill hänga med på vår resa.
torsdag 17 mars 2016
Premiär för vår blogg!!
bambambambambrrrompompompom! Nu är det premiär för vår blogg. Här kommer vi lägga upp bilder och tankar från vår fantastiska resa med podden Hästsnack. Dessutom kommer bloggen ge dig en inblick i våra liv med hästarna, träningar och tävlingar. Hoppas ni kommer gilla den =)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




















