söndag 20 mars 2016

Miljöträningen var skillnaden som gjorde skillnaden!!

Under 2015 var Helge redo att komma ut och tävla, i alla fall var det det jag trodde. 
Det blev dock snabbt väldigt uppenbart att han inte alls var redo mentalt. När vi kom in på framridningen blev han superspänd, stod på stället och hoppade upp och ner. Det gick varken att lägga på ben eller ta tag i honom för då exploderade han uppåt. Så efter några tävlingar blev det väldigt tydligt att jag var tvungen att tänka till ordentligt kring upplägg av träning. En känslig och lite ängslig häst som samtidigt är ranghög är alltid en utmaning och Helge är inget undantag. 

Planen blev att under trygga förhållanden successivt höja hans toleransnivå för "störande faktorer" och andra hästar. En gång i veckan låg fokus på miljöträning där han fick träffa paraplyer, presenningar, rida mellan tunnor och rida nära fladdrande plastpåsar. Några gånger slöt flera av tjejerna i stallet upp och vi byggde en hel bana full med "läskigheter". Det var super kul och jätte nyttigt! Träningen gav också helt fantastiska resultat. Från oridbar häst på tävling i början av 2015 till relativt ridbar häst som levererade flera 70% rundor i slutet av året! I avsnitt 1 av podden pratar vi med Maria som är ridande polis. Blir du sugen på att testa miljöträning med din häst så kan du låta dig inspireras av det avsnittet och av bilderna nedan. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar