tisdag 22 mars 2016

Våndan inför röntgen


Detta är Top Score, född 2014 e. Luxus CML, ue. Tip-Top.  Jag köpte henne i februari förra året från Emmelie Karlsson och Frödinge dressyr. Tanken är att hon ska bli min påläggskalv och jag tror mycket på henne om hon får förbli frisk och skadefri. Måste erkänna att jag föll direkt för denna donna! Otrolig utstrålning och så mild i sitt sätt. Att få starta helt från början med henne känns jätte kul och spännande. Även om jag har utbildat alla mina hästar från tidig ålder så har jag aldrig köpt ett föl tidigare. Det känns helt klart som ett extra ansvar, det kommer ju inte finnas någon annan än mig att skylla på om något skulle gå fel. Hittills känns hon dock mentalt starkare än alla tidigare hästar jag köpt så jag är inte speciellt orolig för hennes framtida utbildning och utveckling. 

  Nu närmar sig Topsis 2 års dag och jag tänkte sätta henne i lite "förskola". Lite korta promenader ute i skogen, löshoppning och bettillvänjning är några punkter som finns med på schemat i vår. Sen finns även några jobbigare punkter, bland annat en röntgen för att se så allt ser bra ut inför inridningen. Pratade med min grymma hovslagare igår och fick jag numret till Markus Tåbäck som har en mobil röntgen. Han kommer förmodligen i nästa vecka och röntgar henne här hemma. Känns väldigt skönt att slippa lasta och åka ända till Husaby med henne då det ju ändå är ca timman dit. Är bara så himla orolig att vi ska hitta något på plåtarna som inte är bra. Hon har varit lite smågallig i sina hasleder från och till så självklart målar jag upp värsta tänkbara senario i huvudet. Samtidigt vill jag hellre veta nu än dra ut på det och hitta något när hon är 5år och inte håller i ridningen. Ni får hålla tummarna för oss helt enkelt!
/Emelie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar