onsdag 25 maj 2016

Inridning av Estelle.

Ni som följt bloggen känner redan till Estelle, ponnyn som vägrar att växa. Jag tänkte berätta lite mer om arbetet med henne nu. 

Jag red in Estelle i höstas efter 3 års testet. Jag hade påbörjat inredningen redan på våren men tyckte att hon var så liten, därför nöjde jag mig med att longera och sitta in henne och avvaktade med inridningen till hösten. Inridningen flöt på enligt plan, hon var super enkel så det var inga konstigheter. Även om dom flesta ponnys är enkla att rida in och lite "coolare"så är det i min värld ändå BIG NO NO att fuska med grunderna. Det är så onödigt att skynda fram och i värsta fall skapa problem som man kunde undvikit. Jag har en checklista som jag tycker är bra. På den finns en rad punkter som alla hästar oavsett storlek ska klara av innan jag går vidare med utbildningen och inredningen. Jag har tagit till mig av tips, övningar och idéer från många olika ryttare och tränare och gjort en egen checklista med dom punkter som jag tycker är bra. Där finns dom vanliga grejerna som att hänga på hästen och stå i stigbygeln från båda håll. Där finns också punkter som att kunna lyfta alla benen på hästen med utrustning på och att kunna stryka och "klappa" med schabraket över hela hästen, som ska klara av att stå still utan spänning. Jag lägger också in mycket arbete där jag vänder (framdels/bakdels- vändningar), ryggar och lär den att gå fram och stanna för rösthjälper avsuttet.  

Detta jobb hade Estelle redan gjort på våren så det var förmodligen därför som allt var så enkelt senare på hösten när jag red in henne på riktigt. När hon gick stabilt i alla gångarter fick hon vintervila med förhoppningen att hon skulle växa. För några veckor sedan beslutade jag mig för att sätta igång med henne igen. Vi har nu varit ute på promenader i skog och mark och när jag satt upp för första gången i år var hon lika lugn och stabil som sista gången jag red henne i höstas. Nu blir det korta korta ridpass (10-15min) ca 3 dagar i veckan framöver och löshoppning ca 2 ggr i månaden. I juli får hon vila lite och sen igång igen inför kvalitén. Hon håller på att växla tänder för fullt nu så eventuellt kommer jag ändra lite i planeringen och tömköra henne bettlöst för att avlasta munnen. Funkar bettlöstömkörning kommer jag definitivt variera med att rida bettlöst också. Vill helst inte störa henne i munnen vid tandväxlingen om jag kan undvika det.













Några veckor innan 3års skulle jag försöka komma fram till vilka knoppar Estelle skulle ha. Hon har så mycket man och ganska ojämn tjocklek så tillslut bestämde jag mig för stora knoppar. Även om Helge inte har pannknopp hade självklart Estelle en under visningen. ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar