fredag 15 april 2016

Hur lite kan en 2åring växa?

För snart 2 år sedan köpte jag en jätte söt C-ponny e. Top Nordpol f2012. Tanken var att jag skulle rida in och utbilda henne i 3-4 år för att sedan hitta en duktig ponnyryttare som ville ta över. När jag var och kikade på henne uppskattade jag att hon var ganska liten men ändå inom c-ponny mått. Jag tänkte att hon säkert skulle växa runt 5 cm till och bli lagom stor. 

Jag var noga med att jag inte ville köpa en för stor C-ponny den här gången då mitt tidigare ponnyprojekt nästan slutade illa. Den ponnyn växte nämligen jätte mycket och var väldigt nära att bli liten D-ponny istället. Den här gången verkar jag dock ha stött på ett helt annat problem. Denna ponny växer ta mig fasen inte en enda cm! På treårs testet mätte hon 131 cm. Efter det red jag in henne och tänkte att hon skulle få stå hela vintern och förhoppningsvis växa lite till men igår när jag mätte henne hemma verkar det som att hon inte växt en mm sedan dess. Det känns lite tråkigt, det är verkligen en fin liten ponny men med den här storleken kan jag inte rida och utbilda och tävla henne med gott samvete. 

Hon har fått uträknad foderstat efter konstens alla regler och alltid kunnat äta så mycket som hon behöver, så fodret kan inte vara anledningen till hennes dålig tillväxt. Jag kan erkänna att jag inte är så kunnig på hur ungponnyer växer, då jag inte ägt många i mitt liv men jag tycker att detta är lite oroväckande. Nu ska hon ridas igång några månader för att sedan få gå på sommarbete. Hoppas hon sätter igång att växa nu i sommar så jag kan behålla henne ett tag till! /Emelie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar