Från och med idag kommer jag omvärdera allt det jag hittills trott mig kunna om tömkörning. Jag ska nollställa och börja om från början. Ut på spåret och verkligen använda tömkörning som ett sätt att förbättra kommunikationen till hästen. Jag kommer inte kunna få ner allt vi lärt oss idag på ett inlägg utan kommer posta några inlägg här under några dagar.
Jag tänkte nu punkta upp lite av det jag tar med mig från Anders idag och återkommer med mer djupgående tankar i senare inlägg.
1. Rätt utrustning som passar just min häst! För tunga tömmar, ett dåligt tillpassat bett eller en däckel som inte passar hästen kan skapa spänning, skador och kommer aldrig fungera på lång sikt!
2. Känns det inte hundra? Våga prova nytt! Kör bettlöst, sätt på en stabiliseringsrem, fäst tömmarna annorlunda och undvik all form av gramanspänning. Det finns inga genvägar i tömkörningen och ibland blottas våra svagheter och problem lättare från marken. När vi sitter på hästen går det tyvärr att kompensera för mycket som är fel men på töm blir det betydligt svårare. Därför kan man ibland uppleva att hästen går sämre eller uppvisar problem som man inte känner igen. Ta dom tecknen på allvar, våga experimentera och skala av. Hästarna visar ofta när dom är nöjda med utrustningen. En häst som blir springig, tappar bjudning eller knäpper av kan mycket väl försöka tala om för dig att något är obehagligt eller fel. Så ta dom signalerna på allvar!
3. Mängdträna!!! I tömkörning gäller det att vara kvick som vinden! Du hinner inte fundera över hur du ska ge dina hjälper eller när! Därför gäller det att tömköra så ofta att man bli duktig på att läsa hästen och veta hur man ska agera från marken. Eftergiften måste komma så direkt som möjligt. Håller man kvar en sekund för länge kan det bli väldigt knasigt och kommunikationen brister då hästen inte förstår om den ska svänga, stanna eller böja.
4. För att få skänkelvikningarna att fungera kan det vara bra att lägga över båda tömmarna till samma sida. På så sätt kan inner töm bli till en skänkel. (Detta var verkligen ett stort AHA för mig).
5. Tredelat bett är något jag ofta rider på. Dock blev det tydligt att tredelat inte alltid är så bra i tömkörningen. När man tar förhållning på ena tygeln är risken stor att bettet följer med och att mittendelen hamnar i mungipan. Hästen kommer då uppleva smärta och flytta sig undan från smärtan istället för att följa bettet går hästen då åt andra hållet. Så känner man att man gör rätt men att hästen ändå svarar tvärtemot kan det bero på just bettet. Det blev väldigt tydligt på hästen som Anders visade på.
6. Ha låga händer! Du får aldrig göra förhållningar med spända axlar och höga händer. Då blir det helt fel kommunikation till hästen. Händerna ska hållas låga och förhållningen ska komma nerifrån ben/mage och inte från armbågar och axlar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar