I vintras begav vi oss ner mot Varberg för att intervjua Ylva Rubin, veterinär och specialist på hästens tänder. Vi hade verkligen sett fram emot den här resan, det är ju så intressant att prata tänder, bett och träns! Med oss hade vi som vanligt datorn, mikrofonen och alla sladdar. Vi höll intervjun på Ylvas egna klinik som hon byggt hemma på gården. Det var sååååå intressant! Vi lärde oss en hel del nya grejer och fick nya insikter om hur bettet faktiskt både inverkar och tyvärr också ofta gör åverkan i hästens mun. Ylva plockade fram två hästkranium och olika tänder, hon visade hur det ser ut när hästen tuggar hö och vad som händer i munnen när man lägger in ett bett där.
Vi var så glada och fyllda av inspiration på vägen hem. Detta kanske skulle bli det bästa avsnittet hittills tänkte vi. Ack så fel vi hade! Datorn hade på något vis bara sparat ljudspåret men inte själva ljudfilen. Vi fick en rejäl kalldusch när vi insåg att allt, förutom ca 20 min, var borta. Följande dagar lät vi en expert kolla på datorn för att se om det gick att återställa ljudfilen. Han konstaterade att den var borta och att det inte gick att återställa.
Vi hoppas fortfarande att vi ska kunna besöka Ylva snart igen för att göra om inspelningen. Det hon pratade om under intervjun är sådant som fler behöver höra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar