Mötet med Paulinda i helgen bjöd på så mycket inspiration och hopp. Vet ni, det finns en viktig faktor för att nå toppen som inga pengar i världen kan ersätta!! Vi kan kalla det inre motivation, rätt inställning eller helt enkelt envishet.
Början på Paulindas fantastiska framgångssaga kan liknas vid min egen bakgrund, och säker många av er läsares. En tjej, med ett brinnande intresse för hästar och ridning men som aldrig hade dom där toppförutsättningarna, som bara är få förunnat. Trots att, eller kanske just för att, ingen fanns där och servade med mockning, planering, och dyra välridna ponnys så förblev Paulinda fast besluten att satsa på ridningen.
Som 14 åring fick Paulinda sin första häst, ett halvblod som bara var 1,5år. Den hästen red Paulinda in själv. På den tiden var det hoppning som gällde men hästen visade sig inte vara någon vidare hopphäst och så småningom bytte Paulinda hoppsadeln mot dressyrsadel. Under åren har det sedan blivit några hästköp. Paulinda har alltid köpt unga hästar och skött utbildningen på egen hand. Kanske är det just det som är hemligheten bakom hennes ryttarkänsla och ypperliga förmåga att läsa elevernas hästar.
År 2003 styrde Paulinda kursen mot Tyskland för att leta efter en ny blivande dressyrhäst. Hästen hon fastnade för hade förvisso fantastisk stam och bra bakben, men ingen och allra minst hon själv, hade kunnat tro att det lilla stoet på 165 cm skulle bli en internationell Grand Prix häst. Paulinda tog ett föl på stoet och hade inte speciellt bråttom upp i klasserna. Som sjuåring gick Di Lapponia T La-klasser vilket ju inte är något spektakulärt alls för en sjuåring. Sen gick det dock undan. På bara fem år lyckades ekipaget ta sig från LA-nivå till absolut världsklass. Helt fantastiskt!!
I morgon kan ni höra hela intervjun med Paulinda och inspireras av hennes enastående prestation att ta sig till den absoluta toppen utan hjälp från rika hästägare och massa sponsorer. Det är just berättelser som denna som alltid gett mig hopp och kämparglöd. Under perioder har jag tänkt att jag lika gärna kan ge upp min ridsatsning. Jag har ju inte några miljoner, ingen familj med erfarenhet, inget stort nätverk och inga sponsorer. Men så träffar jag en person som Paulinda och vips vågar jag drömma lite större igen. Med hög motivation, rätt inställning och lite jävlaranamma kan man komma långt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar